17 heinäkuuta 2016

Nina Hemmingsson: Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt



Nina Hemmingsson: Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt
WSOY, 2011
126 sivua
Suomentanut: Saara Pääkkönen
(Jag är din flickvän nu, 2006)
Luettu: 12.7.2016 (#3 lukumaratonilla)
Mistä: kirjastosta


Sirkus Rinkeli maistui lukumaratonin alkuun niin mainiosti, että päätin jatkaa heti perään toisella sarjakuva-albumilla. Virhevalinta.

Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt tarjoaa täyslaidallisen mielipiteitä ja tuntemuksia monesta eri asiasta sarjakuvan muodossa. Albumi on tajunnanvirtamaista räyhäämistä niin naiseudesta, parisuhteesta, seksistä, masennuksesta, ulkonäöstä kuin joulupukista.




Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt on selkeästi aikuisille suunnattu, sen verran roiseja Hemmingssonin strippien tekstit välillä ovat. Kuvitus vaihtelee yhden sivun ja yhden suuren ruudun sarjakuvasta monen sivun pituisiin sarjakuviin. Myös piirrostyyli vaihtelee, osa on mustavalkoisia (tussi?)sarjakuvia, osa pehmeämmällä otteella (puuvärein?) väritettyjä monivärisiä strippejä. Hemmingssonin ihmiset ovat yksinkertaisesti ja rujosti piirrettyjä, usein tyhjäkatseisia, vihaisia ja tyytymättömiä tyyppejä, jotka puhuvat suunsa puhtaaksi.

Takakansi lupaili albumin naurattavan kyyneliin asti ja herättävän ajatuksia, mutta minut nämä stripit saivat lähinnä ärsyyntymään ja tuskastumaan, ehkä pari hymähdystä saattoi irrota. En pitänyt ulkoasusta enkä sanottavammin teksteistäkään. Lukeminen sattui vielä huonoon aikaan sillä sympaattisen Sirkus Rinkelin jälkeen tämä ei oikein iskenyt. En tosin tiedä olisinko pitänyt tästä muulloinkaan luettuna. Parhaita lukuhetkiä tarjosi Kun Vinnie Vincent lähti Kissistä -sarjakuva, joka herätti nostalgisia lapsuusmuistoja liittyen sen aikaiseen suosikkibändiini New Kids on the Blockiin ja sen jäseniin (Jordan oli suosikkini!). 


Sitaattikunniamaininnan saakoon tuo ylempänä oleva yhden sivun strippi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti